LCHF - Dag 3

Alla vet väl vad LCHF står för? Kanske inte. Det betyder Low Carb High Fat, d v s Lite Kolhydrater Mycket Fett. Så fett, fett, fett, BRA fett ska man äta och inga kolhydrater. Punkt slut. Riktigt smör, fet creme fraiche, riktig grädde m m. Bort med pasta, potatis, ris, bröd o s v. Kolhydrater alltså. Och socker. Comprendo? Jag visste inte att kolhydrater framkallar sockersug, visste ni? Jag har iallafall inte varit sugen på socker sen jag började i söndags.

Min dag har sett ut såhär:

2 stekta ägg och 1 paket bacon

Halv ask ICA färskost vitlök

Halv stor tomat i gräddfilssås som blev över igår (3 dl ICA gräddfil, 1 pressad vitlöksklyfta, lite cayennepeppar)

Baconskiva från Sandra och fett fr stekpannan....

Vitt vin - ville bara det...

Resten av osten
Kasslertärningar när jag förberedde middagen

Jag kände mig konstig i skallen på för- och tidiga eftermiddagen, som att huvudet inte hängde med riktigt. Detta INNAN vinet vill jag påpeka! Inte yr utan.... konstig.... Och så har jag mått illa. Men enligt alla sajter som finns om LCHF så kan man både bli illamående och yr (fast det var ju inte jag....) första tiden. Då ska man inte ge upp! Och det ska inte jag!!!

Igår var första gången jag åt spagetti och köttfärssås utan spagetti. Hmm... Men det funkade! Jag hade istället gjort gräddfilssåsen och till den hade jag tomater som Sandra hällt olja och vinäger på. Så riktigt slaskigt och gott blev det på tallriken och som sagt - gick utan spagetti!

Idag blir det en favorit till middag: Tagliatelle med "sås" av kassler, bacon, ärtor och grädde. Men utan tagliatelle för min del. Första gången det med! Men visst ska det funka??? Fast jag har inte direkt något att ersätta tagliatellen med. Och ryggskott har jag så det är inte att "bara springa till affären". Har dessutom en Fanny som nästan vägrar att gå dit och köpa grädde. Men det är henne jag väntar på nu. Att hon ska gå och handla. Så att jag får lite mer fett i mig!

Hur är det med ärtor förresten, "får" man äta det? Jag önskar att någon kunnig "LCHF-are" kunde följa min blogg och svara på frågor och kommentera. För vissa saker är oklara.

By the way, kan redan nu tala om att jag inte kommer säga min ursprungsvikt. Den vet inte ens familjen om. Jag kommer varenda söndag rapportera min (förhoppningsvis) viktminskning och när jag känner mig klar - ja då ska jag tala om vad jag vägde från början!



Uppdatering:

Har just ätit sen middag. Jodå, Fanny gick iväg och handlade grädde. Som vanligt dukade jag med kniv och gaffel tills jag insåg att jag inte skulle äta bandspagetti/tagliatelle. Då bytte jag till sked. Men det var gott och mätt är jag! Detta är andra dagen som jag utesluter pasta, duktiga jag!

Appropå pastan, den innehåller 70 gram kolhydrater per 100 gram och "vi" LCHF-are ska hålla oss till (helst) 5 gram per dag (tror jag, ÄR det 5 gram per dag??? Svara gärna någon!). Man ska iallafall kolla på förpackningen att det inte är mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram och om det är per dag eller ej har jag inte riktigt förstått.... Hur som helst, snacka om massor av kolhydrater som jag just varit så duktig och uteslutit!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, 5 g kolhydrater / 100 g är max. Men vi säger att du äter 10 st thincrips under en dag (är lätt att det blir det på en dag) så är det 40 g kolhydrater. Man ska alltså inte bara kontrollera livsmedlets kolhydratinnehåll / 100 g, utan faktiskt kolla hur många GRAM kolhydrater man ätit under dagen.. Jag vet inget om din vikt, osv.. men den mängden kolhydrater kan trigga igång ett större sug efter fler kolhydrater, och det är inte bra för de som verkligen inte tål kolhydrater och dess inverkan på kroppen (vikten främst). Det är bättre att nöja sig med kanske ett thincrisp med ett TJOCKT lager smör (vanligt eller bregott) med någon god ost till! Det är fettet man blir mätt på nämligen :) Eller nöjd, det är det man strävar efter att bli.. inte mätt. Då kommer viktminskningen komma igång på riktigt! :)

2009-06-15 @ 11:29:24
Postat av: Anonym

Oj, du hade visst skrivit där att kolhydrater framkallar sockersug, alldeles rätt! Om du blir sugen på något sött, ät något riktigt fett som någon sked vispad grädde kanske, eller en sked vanlig creme fraiche så ska du se att det går över :)

2009-06-15 @ 11:31:31
Postat av: Emma

Heja heja heja! Ett tips är att bli medlem på kolhydrater.ifokus.se Jag har nog sagt det förut, men där kan du ställa vilken fråga som helst och du får garanterat ett bra svar.

2009-06-30 @ 15:27:21
URL: http://borjesbarnbarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0