LCHF - Dag 8 ( Igår söndag 14 juni -09)

Promenad fram och tillbaka till ICA i centrum. I spöregnet. Men jag och Anders var där när de öppnade kl 8 och det var underbart skönt att sen "ha det gjort". Hemma före kl 9. Och uppfriskande var det faktiskt!

Dagen har sett ut såhär:

3 Finn Crisp med Lyckans Ost, bredbar smältost med räkor, 5 gr kolhyd
Keso 4% fett, 2 gr kolhyd samt frysta hallon
Ostskivor Arla Grevéost 28% fett, 1,5 gr kolhyd
3 Finn Crisp med ICA cream cheese vitlök & örter 16% fett, 3 gr kolhyd
Kycklinggryta med crème fraiche 34% fett, 2,5 gr kolhyd samt purjolök, curry, två tomater med olivolja, äppelcidervinäger och örtsalt. No rice! :-)
Tadaaas!

Har varit hungrig hela dagen känns det som men när jag gått igenom veckan som varit så har jag inte ätit "riktig" middag sen i tisdags! Men det gjorde jag idag och ack vad det smakade gott - trots att det var utan ris! Och det måste jag fortsätta göra, äta middagar utan det onyttiga kolhydratet.

Efter maten tog Alex, den jäveln :-), fram en vaniljmunk och åt. Och Sandra ett wienerbröd. Det var nog min största utmaning hittills, att låta bli. Värre än potatisen igår. Jag tog en cigg istället. Det funkade! Cigg är inte bra och tids nog slutar jag med det också men en sak i taget!

Jag har glömt skriva fettmängden i vissa saker jag ätit men skitsamma - kolhydraterna kommer jag ihåg att skriva iallafall. När jag INTE har skrivit det betyder det att jag redan gjort det tidigare. Eller så har jag inte kollat eller så står inget.

Nu har jag hittat svar på min fråga om hur många kolhydrater man "får" äta per dag med LCHF. Svaret hittade jag på
Annika Dahlqvists blogg:

"Strikt lågkolhydrat < 20 g kh per dag. Måttligt lågkolhydrat 30 - 80 g kh per dag."


Detta innebär att jag kör enligt "Måttligt lågkolhydrat". För om jag kör "Strikt" ska jag förmodligen räkna ut hur mycket det blir med mina ostskivor och färskost m m, näe, det gör jag inte. Och trots att jag inte gör det har det gett resultat ju, -1,9 kg! :-) Det får hellre ta längre tid isåfall. Det tog nästan 43 år att bygga denna kropp, tar det ett år eller så att komma ner i normalvikt så får det göra det! Vad är det jämfört med 43 år? Ingenting!

Förresten, det är fel att säga att LCHF är en metod, det är ju faktiskt en livsstil. Jag kör min nya livsstil, ej potatis, pasta, ris, mjölprodukter och socker. Undantag kommer det bli men än så länge har jag klarat det utmärkt!

Kommentarer
Postat av: Emma

Japp LCHF är en livsstil =D



Angående tiden det tar att gå ner så har jag fått höra att den tiden det tog att gå upp i vikt, så tar det ungefär det dubbla att gå ner =/ Inte alltför positivt. Men med LCHF får man se till de allmänna hälsovinsterna också.

2009-06-30 @ 15:42:32
URL: http://borjesbarnbarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0