Peppa mig själv!

Har läst på olika hemsidor för att peppa mig själv. Och så har jag mätt mitt (vad jag tror är) midjemått. Ifall att vågen strular. Då har jag DET att gå efter.

Här kommer iallafall utdrag från olika sidor:

".... Det är dock fullt möjligt att måtten krymper utan att du minskar i vikt, speciellt i början. Du kan gå ner i vikt, det kan alla, men du får ha lite is i magen och låta kroppen ta det i sin egen takt. Inte lätt när man är otålig och vill se resultat så fort som möjligt, jag vet, men tänk på att din kropp troligtvis mår mycket bättre på insidan nu även om vågen visar samma som innan. Du kanske ska plocka fram ett måttband och ställa undan vågen ett tag? Mät dig istället för att väga dig i några veckor och se om det känns bättre då."

".... så det är bara att kämpa på, nothing comes easy my friend!"

"....Säkerligen har du hört detta förut - men hur länge tog det att gå upp all vikten? För de flesta handlar det troligen om åratal eller decennier. Hur många gånger har du försökt att så snabbt som möjligt gå ner allt? Och hur bra har det fungerat i längden?"


"....Mitt tips är därför - försök undvika att ständigt ställa dig på vågen. Idealet är att gömma undan den eller ge bort den till en vän. Vänta gärna ett par månader eller mer med att väga dig, om du kan.

Istället mäter du ditt midjemått med måttband. Detta bör mätas på liknande vis vid varje tillfälle för att vara jämförbart. Förslagsvis i höjd mitt mellan höftkammarna och nedre revbenen i sidan. Andas ut och slappna av (dra inte in magen). Kontrollera gärna vid samma tid på dygnet, exempelvis på morgonen innan frukost. De som är mer nyfikna kan även mäta på andra ställen. Runt baken, bröstkorgen, armar och ben osv.

Skriv sedan ner värdena så du kan jämföra en gång i veckan eller så. Har du inget måttband går det bra att ta ett snöre runt midjan, klipp av det motsvarande omfånget och följ hur snöret blir längre och längre.

Ofta ses resultat på midjemåttet mycket snabbare än på vågen för tidigare svältbantare. Magfettet smälter bort medan du blir starkare i muskulaturen. Till slut börjar vanligen även vågen visa lägre siffror, men detta kan ta allt från några veckor till flera månader. I enstaka fall kan det ta upp mot ett halvår eller ett år. Då kan dock din kropp redan ha en helt annan hälsosammare och trevligare form.

Jag känner till en kraftig kvinna som tog ca ett halvår på sig att börja gå ner i vikt på lågkolhydratkost. Nu ytterligare ett år senare har hon gått ner 60 kilo! Men det tillhör undantagen att viktnedgången tar så lång tid att komma igång."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0